С наближаването на празниците отново ни обзема онова топло, вълшебно чувство, дължащо се на магията на Коледата. И както всяко чудо, тя има своята история… Нека я чуем….
В древността….
Още щом започнал да култивира земята, човекът внимателно наблюдавал траекторията на слънцето, тъй като от него зависели прехраната и добруването му. Ето защо различните празници, обреди, жертвоприношения и т.н. логично били чествани, когато слънцето достигнело определена точка от своята орбита, т.е. в дните на лятното и зимното слънцестоене.
И така, на деня на зимното слънцестоене, след който дните започвали да стават по-дълги, се отдавало най-голямо значение. Историците се обединяват около мнението, че доста преди римската епоха в Европа се празнувало толкова чаканото възраждане на природата и очакването на новия живот. Според някои източници, огънят и светлината са играли важна роля като символи на тези обреди.
Всички религии, предхождащи християнството, празнували зимното слънцестоене с цел да окуражат и да дадат надежда на хората, изплашени от замръзналата земя, липсата на живот и мрака.
Северните народи почитали Ньорд, бога на плодородието, и Идун, пазителката на „ябълките на провидението“ храната на боговете. В Ориента се развивал култа към Митра, бога на светлината.
Римляните призовавали Сатурн, бога на плодородието и земеделието, чието име идва от латинския глагол Severe (посаждам). Този празник, наречен Сатурнови дни и в началото празнуван основно за да се почете сеитбата, в последствие загубил тази си стойност и станал повод за всенародни веселия от 17 до 24 декември. Гръко-римският поет Лусий (II в. пр. Хр), описвал Сатурновите празници като повод да се пие повече от обикновено, да се правят оргии, да се пее и танцува, да се избират крале и да се дава храна на робите. Важното било, че празникът бил всеобщо почитан. Подобно на съвременната Коледа и тогава се правели подаръци: талисмани, сладкиши или злато, били най-често срещаните. Къщите се украсявали с бръшлян и клонки зеленика.
Възхода на християнството
Въпреки нарастващото влияние на християнската църквата и нейните последователи, техните литургии не успявали да се наложат над съществуващите обичаи по време на Сатурновите празници. Този широко популярен празник, дълго време забавял разпространението на християнството. Но неговото разпространение било заплашвано от още един култ, дълбоко залегнал в обичаите на Римска империя: култа към Митра.
В древна иранска религия, Митра бил богът на светлината, символ на целомъдрието и чистотата, който се борел със злите сили. През II-III в. пр. Хр. култът към него се разпространил в цялата Римска империя и император Аврелий го направил официална религия. Римските войници, голяма част, от които последователи на Митра, станали негови посланици и в най-отдалечените Римски провинции.
През IV в. Христииянството е узаконено, като единствената официална религия в цялата Римска империя. За да изкорени езическите култове, християнската църква предприела хитри мерки. Приело се рожденият ден на Христос да се празнува на 25ти декември, което е и датата на зимното слънцестоене. Всъщност празникът на зимното слънцестоене бил най-важният в годината според култа към Митра: празнувало се възраждането на „sol invinctus“ (непобедимия бог). Така църквата не се поколебала да обяви и Христос за „sol invinctus“. Християните процедирали по подобен начин по време на покръстването на други народи: Рождество христово замествало други важни езически празници, както празника на Юл при германските племена. Целта била една и съща: да се улесни преминаването от езическите порядки към Християнството.
През VI в. папа Григорий се борил срещу разточителните празници, танците и украсата на портите и къщите и го обявил за скромен и религиозен празник. В Северна и Западна Европа Църквата дълго време показвала резистентност относно възприемането на обичаите от празника на зимното слънцестоене като валидни и за Коледата и по тази причина празникът придобил множество вариации.
Коледата през средновековието
През VI в. папа Григорий изпратил Августин на Британските острови, за да покръсти англосаксонското население. Той издал декрет на монасите да интегрират християнските церемонии в традициите на езичниците, но не по драстичен начин. С разпространението на християнството Коледата започнала да играе важна роля и в политическия живот на европейските народи. След краха на римската администрация и транспортната система контактите между суверените станали все по-редки. Така Коледните празници станали подходящ случай за среща между отделните владетели. В цяла Европа християнските крале били коронясвани на този ден. Хората започвали всенародни тържества, характерни със своето нечувано прахосничество. Събирали се около големи маси, където ядели, пиели, пеели и танцували. Театралните пиеси и сценичните прояви били високо ценени в Европа. Те били много забавни, динамични и поучителни. Съдържанието им, символично, черпело вдъхновение от преди съществувалите езически порядки. Вместо да забрани официално тези прояви, църквата се опитвала да им се противопостави с пиеси и пана, изобразяващи раждането на Исус. Живите ясли, така популярни днес, най-вероятно произлизат от там. По онова време те били разпространени основно в алпийските региони. Тогава фигурите се приготвяли от трохи сух хляб след това изрисувани и лакирани.
Семеен празник
Малко по малко празникът се превърнал в символ на екстравагантност, което не се харесало на пуританите. В Шотландия, през 1583, презвитерианците забранили Коледните празници. Английските пуритани постигнали своята кауза след гражданската война през 1642. Хората били задължени да работят на Коледа, както в обикновен работен ден. Но някои продължили да празнуват празника семейно. И в крайна сметка кралят премахнал тази забрана. След това Коледата продължила да се чества, но много по-дискретно и обичаите започнали да наподобяват онези, които познаваме и днес.
Дори в страни като Италия и Франция, където пуританите нямали особено влияние, Коледата станала празник, на който се събира семейството. През XVIII и XIX век традицията за разменяне на подаръци на Коледа или Нова година придобила нов тласък. Коледните подаръци безспорно са символична проява на даровете, които мъдреците принасят на малкия Исус. Още по времето на Цезар хората си разменяли подаръци и дори робите получавали дарове от своите господари.
Ако харесвате нашия сайт, харесайте страницата ни във Facebook, за да получавате винаги нова и актуална информация и статии.
Материалите в lekuva.net са авторски и може да се използват само с публикуване на активен dofollow линк към оригиналния текст и без промяна на съдържанието, запазвайки всички линкове!