Демир баба теке лекува болни и бездетни

Демир баба теке е сред най-чудотворните места в страната. Намира се в североизточния край на Добруджа, полегнал под историко-археологическия резерват Сборяново до прочутите тракийски гробници в Свещари.

DemirBabaTeke 1Някога тук бил разположен градът на слънцето „Хелиос“, а днес мястото преплита в едно множество култури – тракийска, римска, християнска, мюсюлманска. До Демир баба теке (теке – мюсюлманско място за поклонение) се стига по стотина стъпала, които се спускат в живописната гора.

В  подножието на хълма са разположени лечебната местност и храмът на казълбашкия светец Демир баба. Там се намира и гробът на „Железния баща“ (какъвто е преводът от турски на Демир баба), който е дълъг цели 3 метра. Според преданието Демир баба бил невероятно силен и висок мъж. Легенда разказва още за незапомнена суша в района. Майките със сълзите си квасели напуканите устни на своите деца. Демир баба чул молбите на страдащите, бръкнал в скалата и от там потекла животворна вода. Лечебният извор нарекли „Беш пармак“ (Петте пръста). Силата на лечебната вода нараства на Гергьовден, Илинден и Димитровден, когато тук е стълпотворение от християни и мюсюлмани. Според преданието Железният баща с две крачки се изкачвал от извора на платото.

Магията на ритуалите

Не само на 2 август и на 6 май, но и през цялата година местността се посещава от много болни, бездетни и нещастно влюбени – християни и мюсюлмани, от безброй туристи.

Вярващи от страната и чужбина извършват множество езически обреди за здраве, благоденствие и любов.

demir-baba-teke-parcaliЕто някои от тях:

  • Връзват парцалчета от дрехи по клоните на дърветата, което е отзвук от култа към богинята майка. Според поверието този ритуал гарантира, че светецът ще изпълни желанията на посетителите;
  • Лепят запалени свещи по скалите – този обичай пък препраща към слънчевия култ;
  • В двора на текето дошлите се мият за здраве в лечебния избор, „бъркат в очите на дявола“, мятат камъче в пролука, за да разберат ще имат ли рожба;
  • Принася се „жертва“ – прави се курбан за благодарност при изцеление и даден обет. Мюсюлманите принасят курбан при Демир баба теке на Гергьовден, а християните го правят на 2 август;
  • Всеки прокарва пари през каменен улей, за да се множи богатството му;
  • Вярващите полягат на двуметрово, наклонено каменно легло, което се е полирало от многовековната употреба. Този ритуал е за при вличане на положителните природни сили и зареждане с енергия и гарантира здраве.
  • “По-смелите тръгват по „Пътеката на изпитанието“. На обикновения посетител ще са му потребни доста усилия и добра екипировка, за да мине през пролуката на пещерата и да се пречисти от греховете.

Предполага се, че в по-късни времена, преди свещеното място да стане казълбашки център, то е било българско християнско обиталище, където е имало параклис, а вероятно и манастир „Св. Георги“. Интересът към гробницата на алианския светец Демир баба, където са живели 150 дервиши, е нестихващ. По невероятен начин се преплитат и сега алиански, сунитски и християнски традиции.

Гробът на Железния баща

Цял комплекс от обреди се изпълняват в текето около дървения ковчег на Демир баба – алевийски (казълбашки, алиански) светец от XVI в. Той е положен в седмоъгълната сграда и постоянно е затрупан от дарове. Дължината му е 3,74 м. И влезлите го обикалят, като слагат голям тюрбан за плодовитост и здраве на главата си. Казълбашите считат, че храмът е издигнат в чест на техния духовен водач Демир баба.

Кои са казълбашите

В буквален превод думата означава „червеноглавите“, защото през XVI в. алианите носели на чалмите си 12 червени ленти. Казълбашите нямат джамии, през вековете не носели шалвари и не забулвали лицата на жените си, което обаче днес не се спазва. Почитали огъня, камъка и особено своите мъртъвци. Най-голямата им светиня на Балканите е Демир баба теке.

Те палят свещи в храмовете си, рисуват светците си, празнуват Гергьовден, пият алкохол по време на религиозни празници, а жените им имат равни права с мъжете.

Съдбата на храма

Храмът на Железния баща, изграден в чест на Хасан Демир баба Пехливан, многократно е опожаряван през годините по заповед на султана. Той изискал да заличат фреските с лика на Демир баба и на другите алевийски светии. Според историка Карел Шкорпил пък тук е била гробницата на хан Омуртаг.

Комплексът Сборяново е причислен към 100-те национални туристически обекта. Мястото е и в списъка на световното културно-историческо наследство на ЮНЕСКО.

спонди гард гел
Новият СПОНДИ ГАРД: Спешна помощ при шипове и прищипани нерви

Материалите в lekuva.net са авторски и може да се използват само с публикуване на активен dofollow линк към оригиналния текст и без промяна на съдържанието, запазвайки всички линкове!

4 thoughts on “Демир баба теке лекува болни и бездетни

  1. Николай Панайотов says:

    През 1978г. като ръководител на експедиция съм изследвал основно теккето „Демир баба“. Там открих и три епиграфски паметника /надписи на староарабски/ които разчетах, фотографирах, траскрибирах на арабица и съвременен турски език.Тук само ще дам преводите им на български език. №1.Намира се на вътрешната стена на сводестата каменна арка, изписан на шрифт, подобен на „несих“.Той гласи: „Освен светиите – последователи на Аллах /Дж.Дж./, няма други /светци/! И ничие слово срещу тях, не ще ги уплаши или оскърби!“./Текста е цитат от ает – 62 от сура №10 на „Св.Коран“./ Надпис № 2. – Намира се на източната стена на сградата, 15см под горният корниз. Превод: „Няма рицар – войн като Али и сабя като „Зюлфекяр“! /Сабята е подарена на Али от Пророка Мухаммад /С.А.В./.Надпис №3.Намира се над входната врата на гробницата и текста е поместен в рамка с размери: 150Х20см.Превод: „Няма мощ и няма сила и всемогъщество и няма слава, освен тази на Всевишният и Велик Бог – АЛЛАХ“! За повеже данни виж: КОРПУС – Османотурски епиграфски паметници ат Североизточна България ХV-ХХ век“,том 1. автор – Николай Панайотов /д-р ист. ориенталист, тел.0887/20-63-56 /

  2. İbrahim Tezcan te says:

    Преди да използвате някоя нова или чужда думичка, не проверявате ли смисъла или къде, кога и как се използва или не ви пука. На турски „Теке“ е KOZA (мъжко козе). Правилното е „ТЕККЕ“. Tekke e дервишка ложа.

  3. Иво says:

    Всичко може би е вярно. Само географското положение със сигурност е грешно. Според мен по скоро е югозападна Добруджа

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *